Dámy a pánové, doba je vážně zvláštní. Přidáváme další krátké zamyšlení na téma, které nás docela překvapilo. Vypadá to, že se nám tu začíná rozmáhat něco, co by se vůbec dít nemělo. Z úst některých svých klientů slýcháme, že jsou doslova vypuštěni na prohlídku sami. A jsou docela rozhořčeni. Není divu.
Jinak řečeno na prohlídku jde klient sám bez realitního makléře. Důvod? To je další zajímavá věc. Makléř je totálně vytížený a klientovi je řečeno, že na nemovitost zvládne mrknout sám. A zbytek dojednají později. Nebo makléř je kamarádem majitele nemovitosti, takže důvěra panuje na této straně a makléře netřeba. Asi nejzajímavější na tom je, že sám majitel třeba řekne: „Však já to zvládnu. Já jim dům ukážu. Přece nebudeš jezdit, dotazy si pak zodpovíte po telefonu.“
Ruku na srdce – jsem realitní makléř, beru za svou práci peníze a hned v prvním kroku udělám to, že nepřijdu na schůzku, protože… protože něco. Na to ani vlastně není argument a omluva. Závažný důvod se zajisté vyskytnout může, ale běžně je prohlídka nemovitosti jedním z našich základních úkonů, které ve své profesi děláme.
Chceme vás ujistit, že toto se u nás nestává. Vždy, pokud je to jen trošku možné, se samozřejmě všech osobních prohlídek nemovitostí účastníme s vámi.
Důvodů, proč nevynechat něco tak podstatného, jako je první kontakt s klientem při prohlídce nemovitosti, je celá řada.
Majitel samozřejmě svou nemovitost ukáže. Ví, kde má pokoj, kde najde kuchyni, ví, kolik platí za energie a taky tuší, kdy by mohl svůj domov opustit a uvolnit ho novému majiteli. Ale ve chvíli, kdy se začne jednat o možnostech financování, převodu na nového majitele, možnostech uvolnění nemovitosti v souvislosti s právními náležitostmi apod., má být právě ten realiťák na svém místě a nečekat na to, až mu majitel zavolá a řekne: „Už jsou pryč, zbytek si pořešte.“
Svojí neúčastí při prohlídce můžeme přijít o klienta, který by mohl mít o nemovitost zájem, ale neměl informace ve chvíli, kdy je potřeboval. Neměl informace na prohlídce, na kterou si udělal čas, aby zjistil maximum pro své dobré rozhodnutí týkající se případné koupě.
Těžko se pak navazuje a hledají se odpovědi na otázky, které už dávno mohly být zodpovězeny při prohlídce a zájemce už mohl mít ve všem jasno. Je třeba, aby se většina dotazů, ať už právních, či finančních, řešila s oběma stranami. A právě na prohlídce je prostor na množství dotazů, které musíme právě my zodpovědět, protože právě my, realiťáci, musíme vědět, co a jak a máme ten správný přehled o realitních záležitostech. A nejen, že se špatně navazuje na první jednání, jehož součástí má makléř být, ale také řešení po telefonu je dost kostrbaté. Pak nezbývá, než brzy po prohlídce udělat osobní setkání, kam se ideálně dostaví jak majitel, tak zájemce s makléřem a vše, co nešlo probrat díky nepřítomnosti makléře na prohlídce, se probere u kávy. Ovšem sjednat takové setkání znamená další čas, který všichni musí této věci věnovat. A přitom se vše podstatné mohlo vyřešit už na prohlídce…
Prezentace nemovitosti přímo na prohlídce je nutnou součástí naší práce. Nemohly bychom se postavit za svoji práci a říkat, že ji děláme dobře, když by nám dělalo problém jet představit nemovitost. Je to naše práce, tak ji musíme dělat dobře a zodpovědně.
A tak se nedejte jako klient odbýt a chtějte realiťáka na prohlídce!